Thursday, May 29, 2008

Khir Toyo marah haramkan Islam Hadhari


Khir Toyo 2/3 tahun sebelum PRU12

...............................................> khir Toyo 2/3 bulan sebelum PRU12

Pesuruhjaya PAS Selangor yang juga EXCO Agama Kerajaan Negeri Selangor baru-baru ini memaklumkan Dewan Undangan Negeri Selangor bahawa kerajaan negeri akan mengharamkan sebarang program yang dikaitkan dengan Islam Hadhari. Menaolak Islam Hadhari bukan bermakna Selangor menolak Islam, tetapi menolak suatu gagasan yang dicipta oleh PM Dollah
Badawi yang ternyata gagal dan ditolak oleh masyarakat pada PRU ke 12 lalu.

Menurut Ketua Pembangkang Khir Toyo, Dr Hasan Ali, yang partinya memperjuangkan Islam, tidak sepatutunya mengeluarkan kenyataan seperti itu kerana Islam Hadhari merupakan satu konsep yang digunakan oleh kerajaan pusat untuk meningkatkan kualiti umat Islam di Selangor.
Meningkat kualiti umat Islam? Berapa tinggikah kualiti umat Islam di bawah Khir semasa Islam Hadhari digunakan?

Khir juga mempertikaikan jika benar PAS di bawah Dr Hasan di Selangor mahu memperjuangkan Islam, kenapa beliau tidak menutup terus kilang arak dan ladang babi di Selangor? Inilah bagi saya bahana menerima Islam Hadhari sehingga tidak sedar apabila ludah yang disembur ke langit akhirnya bertepek ke muka sendiri.

Umno telah memerintah Selangor zaman berzaman sejak Merdeka, sehinggalah tanggal 8 Mac 2008. Dari bilangan pengundi bukan Islam di negeri ini saya kira sekitar 80% sehinggalah sekarang menghampiri 50%, kalau mahu kepada Islam, Umno tidak tunggu PAS, tidak tunggu Islam Hadhari, sejak awal-awal lagi arak khasnya jangankan dikilangkan, dijual pun boleh diharamkan, tetapi tidak. Dari tangan ke tangan MB ke MB bertukar, Umno tidak pernah sesaat pun memikirkan hal ini, tiba-tiba bila sentuh Islam Hadhari, melompat Khir, membela dan mepertahankannya.

Khir jangan lupa semasa beliau MB dahulu beliau memperkenalkan konsep Selangor Maju Menuju Wawasan Syumul 2005. Di bawah konsep itu Khir membayangkan bahawa Selangor akan menekankan keseimbangan pembangunan antara rohani dan jasmani sehingga melahirkan masyarakat madani yang penuh dengan insan-insan Rabbani.

Dari 2005 sehingga 8 Mac 2008 berapa ramaikah bilangan insan Rabbani yang Khir mahukan itu lahir di Selangor? Dalam tempuh itu kilang arak terus mencatat keuntungan, malah kerajaan Khir yang meluluskan projek penternakan babi, yang kini mahu dilonggokkan atas kepala kerajaan negeri yang baru.

Biarlah Dr Hasan Ali mengharamkan Islam Hadhari kerana ia bukan dibawa oleh Rasulullah saw pun, sebaliknya dicipta oleh bos Khir sendiri. Tak berdosa pun beliau melakukannya. Mari kita sama-sama beri kesempatan kepada beliau untuk memajukan Islam kerana kuasa kini ditangan beliau dan bukan lagi Khir. Mari kita lihat apa yang PAS mampu lakukan sebagai rakan dalam Pakatan Rakyat dalam aspek pembagunan Islam dan ummahnya.

Tetapi yang paling cetek dan dangkal akalnya dalam isu ini saya kira adalah ADUN pembangkang dari Sementa, Rahman Palil, yang meminta supaya kerajaan Persekutuan menyemak semula peruntukkan sebanyta RM99 juta kepada Selangor, bagi urusan Islam, kiranya Selangor bertegas menolak Islam Hadhari.

Inilah politik marahkan nyamuk yang merupakan amalan turun-temurun Umno, walaupun yang hangus terbakar nanti adalah kelambu termasuklah mereka sendiri, namun demi memuaskan nafsu, mereka akan sanggup dan rela. Inilah juga tanpa mereka sendiri adalah amalan yang mengakibatkan rakyat menolak mereka 8 Mac lalu.

Biarlah pembangkang di Selangor yang terus menganut Islam Hadhari, dan biarlah kerajaan yang diberi mandat oleh rakyat melaksanakan apa yang mereka yakin lebih baik dan efektif buat rakyat.


0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home