Tuesday, May 13, 2008

Beras: Pemimpin Bodoh Atau Tak Faham Derita Rakyat ?



Apakah reaksi anda apabila membaca tajuk berikut, bagai yang dilaporkan oleh Malaysiakini?

’Gabem: 30% Saham Bernas Dikuasai Negara Luar’ Bagi saya yang belum mahir dalam dunia korporat, sudah dapat melihat betapa lemahnya kerajaan Malaysia menguruskan bekalan komoditi utama negara dan tidak mampu melihat dan memberi jaminan terbaik bagi bekalan masa depan beras di Malaysia. Bukankah suatu yang tidak masuk akal apabila urusan pembelian beras luar ke Malaysia hanya dikuasai (jika tidak dimonopoli) oleh sebuah syarikat sahaja, dan syarikat itu pula disenaraikan di bursa saham yang membuka risiko pemilikan orang asing.

Pertama, bijakkah Bernas sahaja menguasai pembelian beras luar? Kedua, wajarkah pemilikian dan penguasaan syarikat yang menguruskan makan minum rakyat ini, didedahkan kepada sesiapa sahaja? Itu yang saya tahu daripada kedudukan Bernas ini. Jika tersilap, sila harap ada yang membetulkan. Apakah kerajaan langsung tidak dapat berfikir dengan teliti, dan berfikir dalam jarak jangkauan lebih jauh sedikit dalam hal seperti ini?

Lihat sahaja hujah Pak Lah apabila membatal atau menangguhkan pembinaan jambatan kedua Pulau Pinang. Alasan lemahnya, harga barang naik menyebabkan kosnya meningkat dan reka bentuk tidak sesuai. Terfikirkah kita, projek besar sebegini ditamatkan dengan hujah tersebut?

Lihat lagi apa laporan Malaysiakini:

"Gagasan Badan Ekonomi Melayu (Gabem) mendakwa 30 peratus saham Padiberas Nasional Bhd (Bernas) dikuasai oleh sebuah negara luar. Bernas merupakan sebuah syarikat yang tersenarai di Bursa Malaysia.

"Saham Bernas telah dibeli secara konsisten oleh pihak tertentu sehingga mereka kini menguasai 30 peratus sahamnya," kata pengerusi Gabem, Tan Sri Abdul Rahim Tamby Chik.

Ekoran itu, Bernama memetik beliau sebagai meminta kerajaan menyediakan dana untuk membeli semula semua saham yang dimiliki oleh syarikat luar itu dan Bernas kembali dikuasai sepenuhnya oleh kerajaan.

"Ini juga untuk mengurangkan permasalahan beras selain lesen pengagihan beras diberikan secara saksama kepada bumiputera," katanya kepada pemberita di Melaka malam semalam.

Rahim berkata, kerajaan diminta menguasai kembali 100 peratus saham Bernas atau memastikan ia dijadikan syarikat berkaitan Kerajaan (GLC) demi menjaga kepentingan nasional ketika krisis makanan kini."

Setahu saya, hanya Singapore yang sangat berminat untuk memiliki syarikat-syarikat strategik di Malaysia ini. Saya tak tahulah 3o peratus itu milik siapa. Jika dikaji di bursa, tentu mudah menemuinya, atau bertanya dengan pimpinan di parlimen. Apakah ini semua berpunca daripada sikap mengejar keuntungan tanpa batasan? Dan apakah syarikat ini sahaja telah dimiliki sebahagian sahamnya oleh negara asing? Apa khabar dengan syarikat-syarikat yang menguruskan bekalan barangan komoditi lain?

Juga keperluan kesihatan dan perubatan negara serta syarikat persenjataan di Malaysia. Manalah tahu, kalau-kalau ia juga terbabit. Menurut menteri berkaitan, bekalan beras negara masih lagi mencukupi, belum ditambah dengan stok penimbal yang disimpan oleh Bernas. Masalah yang rakyat deritai hari ini bukanlah stok ada atau tiada. Tetapi apa yang sedang ditanggung ialah harga beras telah meningkat terlampau tinggi. Sekampit beras yang biasa saya beli pada harga kurang lebih RM21 telah meningkat kepada RM29. Bukankah itu melambung namanya?

Entah lah, bijakkah menteri-menteri kita menguruskan kepentingan umum yang sangat berkaitan dengan warga marhaen dan miskin Malaysia ini, ketika mereka sedikitpun tidak menderita atas apa yang berlaku?}

Rupanya tulisan ini diangkat dari Blog Omar el-baritii di bawah tajuk ’Beras Oh Bernas’. Pada saya kalau betul maklumat ini, pandangan beliau memang bernas. Sehingga tertanya-tanya di fikiran saya, adakah negara kita ini dipimpin oleh pemimpin-pemimpin yang bodoh dan dungu tidak berpandangan jauh? Atau tidak prihatin atas penderitaan rakyat? Atau sudah korap berkurap?

Tak tahukah peringatan orang tua-tua Melayu, ’Ada padi semua kerja jadi, ada beras semua kerja deras?’ Maaf catatan santai kali agak sikit terderas... kerana terasa derita rakyat miskin sudah kian tertekan dan tertindas!! Dan kalau mereka pula takut terima kritikan, elok letak jawatan saja le..

Wassalam.

Dari blog ibnuhasyim.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home